Skip to content

Kauppakeskusten huhti-kesäkuun kokonaismyynti kasvoi 1,5 prosenttia edellisestä vuodesta

Tiedote 27.8.2019
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry    

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi huhti-kesäkuussa 1,5 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvuvauhti hiipui hienoisesti ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Huhtikuun kokonaismyynti laski viime vuoteen verrattuna, kun taas toukokuussa myynti oli selkeästi edellistä vuotta vilkkaampaa. Kauppakeskusten kävijämäärä kääntyi nyt hienoiseen nousuun: vuoden toisella neljänneksellä kävijöitä oli 0,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 vastaavalla ajanjaksolla. 12 kuukauden liukuvalla tarkastelujaksolla kokonaismyynti kasvoi 0,7 prosenttia ja kävijämäärän muutos jäi nollaan.

Edellisestä tarkastelujaksosta poiketen myynnin kasvu oli toisella neljänneksellä voimakkainta suurten kaupunkien ulkopuolisissa kauppakeskuksissa. Pääkaupunkiseudulla myynnin kasvu oli 1,2 prosenttia.

Päivittäistavarakaupan ja tavaratalojen myynnin kasvuvauhti hidastui edelliseen vuosineljännekseen verrattuna, ja oli nyt 0,8 prosenttia. Muista suurista kauppakeskustoimialoista muodin ja asusteiden sekä vapaa-ajan tuotteiden myynnin alamäki jatkui: muodin kokonaismyynti jäi nyt 3,3 prosenttia matalammaksi kuin edellisen vuoden toisella neljänneksellä, ja vapaa-ajan tuotteissa lasku oli hieman tätäkin suurempaaä. Kokonaismyyntiään kasvattivat kauneuden ja terveyden tuotteet sekä kahvila- ja ravintolapalvelut. Viihde- ja vapaa-ajanpalvelujen kaksinumeroinen kasvuvauhti jatkui edelleen. Toimialan osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä pysyttelee kuitenkin edelleen parin prosentin tuntumassa.

Indeksien kattamassa koko kauppakeskuskannassa, jossa myös uudet kauppakeskukset ja merkittävät laajennukset on otettu huomioon, kokonaismyynti kasvoi 3,6 ja kävijämäärä 4,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 38 kauppakeskusta.

Lisätietoja:
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva/Lippulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Columbus, Itis, Kaari, Kamppi, Kämp Galleria, Redi, Ristikko, Ruoholahti, VANTAA Jumbo, Myyrmanni  Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Tullintori, TURKU Hansa, Skanssi, Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen

 *Vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit.